طی سفر تابستانی گروه خمر کهن، هر شب جلسهای داشتیم. یا مثنوی میخواندیم یا دربارهٔ موضوعی صحبت میکردیم. شب دوم اقامتمان در اصفهان موضوع جلسه، داستان "مسجد مهمانکش" از مثنوی معنوی بود. آن شب اصل داستان و ابیات آن را از مثنوی خواندیم و دربارهٔ نکاتی از آن گفتگو کردیم.
همان شب، جای شما خالی، آقا نبیل هم آمد و دو قطعه دف و آواز برایمان اجرا کرد که بسی به دلمان نشست. هر دو قطعه غزلیاتی از دیوان شمس بودند. اولی به مطلع:
ای عاشقان! ای عاشقان! دیوانهام، کو سلسله؟!
ای سلسلهجنبان جان! عالم ز تو پر غلغله
و دومی غزل محبوب:
جان جهان! دوش کجا بودهای؟
نی غلطم، در دل ما بودهای!
که هر دو را با ریتمهای خانقاهی خواند و نواخت.
فایل صوتی زیر، حاوی هم صحبتهای آن شب است (داستان "مسجد مهمانکش" و صحبتهایی که پیش آمد) و هم دو اجرای دف آقا نبیل.
.: دانلود مستقیم فایل صوتی :.
اول اینکه زحمت ضبط ویدیوی این جلسه را آقا مهدی هراتی کشیده است و این صدا از روی آن ویدیو برداشته شده. قسمت کوتاهی از ابتدای صحبت هم در فایل ویدیویی نبود، که مهم هم نیست. چیز خاصی نبوده. ضبط دو ویدیوی دفنوازی و آواز هم بزحمت دوست عزیزم جمیله انجام شده. دست هر دوی این عزیزان درد نکند.
دوم، داستان مسجد مهمانکش را بطور مبسوط و دقیقتر در دو جلسه از جلسات آنلاین شرح مثنوی قبلاً گفتهایم، (جلسات بیستوهشتم و بیستونهم) که آنها خیلی بهترند. فایل صوتی فوق را بیشتر برای بحثهایی که با دوستان ضمن خواندن داستان پیش آمد معرفی کردهام.
سه اینکه در مورد موضوع «منبلی» بودن، که ضمن بحث پیش آمد، اگرچه در همان دو جلسهٔ مبسوط آنلاین توضیح کافی و دقیقی داده شده، اضافه میکنم که ضمن جلسهٔ اصفهان خمر کهن (فایل صوتی فوق)، هیچکدام از توضیحات حضار، از پاسخ نهایی امین عزیز بهتر نبود. و آن اینکه امین مفهوم «منبلی» را مترادف با مفهوم احتماء گرفته است. مفصلش را دیگر خودت بهتر میدانی. بارها در مورد «منبلی» بودن و احتماء صحبت کردهایم. «گفتم اشارتی و مکرر نمیکنم».
چهارم، فایلهای صوتی بحثهای شبهای دیگر سفر (شب کاشان، شب اول اصفهان و شب نایین) را در اختیار ندارم اما آقای مدیر (اعنی آقا مصطفای عزیز) قطعاً دارند. بدینوسیله و از این تریبون رسماً از ایشان تقاضا میشود اگر صلاح میدانند در اختیارمان قرار دهند!
پنجم و آخر اینکه گوش دادن نوازندگی بعضی سازها یک طرف و تماشای نوازنده هنگام نواختن آن ساز، دو طرف! بنظرم دف از همین سری سازهاست. بهمین خاطر دو ویدیوی نوازندگی زیبای نبیل عزیز در آن شب اصفهان را نیز ذیلاً میگذارم تا خلایق هم مانند بنده محظوظ گردند.
همان شب، جای شما خالی، آقا نبیل هم آمد و دو قطعه دف و آواز برایمان اجرا کرد که بسی به دلمان نشست. هر دو قطعه غزلیاتی از دیوان شمس بودند. اولی به مطلع:
ای عاشقان! ای عاشقان! دیوانهام، کو سلسله؟!
ای سلسلهجنبان جان! عالم ز تو پر غلغله
و دومی غزل محبوب:
جان جهان! دوش کجا بودهای؟
نی غلطم، در دل ما بودهای!
که هر دو را با ریتمهای خانقاهی خواند و نواخت.
فایل صوتی زیر، حاوی هم صحبتهای آن شب است (داستان "مسجد مهمانکش" و صحبتهایی که پیش آمد) و هم دو اجرای دف آقا نبیل.
اول اینکه زحمت ضبط ویدیوی این جلسه را آقا مهدی هراتی کشیده است و این صدا از روی آن ویدیو برداشته شده. قسمت کوتاهی از ابتدای صحبت هم در فایل ویدیویی نبود، که مهم هم نیست. چیز خاصی نبوده. ضبط دو ویدیوی دفنوازی و آواز هم بزحمت دوست عزیزم جمیله انجام شده. دست هر دوی این عزیزان درد نکند.
دوم، داستان مسجد مهمانکش را بطور مبسوط و دقیقتر در دو جلسه از جلسات آنلاین شرح مثنوی قبلاً گفتهایم، (جلسات بیستوهشتم و بیستونهم) که آنها خیلی بهترند. فایل صوتی فوق را بیشتر برای بحثهایی که با دوستان ضمن خواندن داستان پیش آمد معرفی کردهام.
سه اینکه در مورد موضوع «منبلی» بودن، که ضمن بحث پیش آمد، اگرچه در همان دو جلسهٔ مبسوط آنلاین توضیح کافی و دقیقی داده شده، اضافه میکنم که ضمن جلسهٔ اصفهان خمر کهن (فایل صوتی فوق)، هیچکدام از توضیحات حضار، از پاسخ نهایی امین عزیز بهتر نبود. و آن اینکه امین مفهوم «منبلی» را مترادف با مفهوم احتماء گرفته است. مفصلش را دیگر خودت بهتر میدانی. بارها در مورد «منبلی» بودن و احتماء صحبت کردهایم. «گفتم اشارتی و مکرر نمیکنم».
چهارم، فایلهای صوتی بحثهای شبهای دیگر سفر (شب کاشان، شب اول اصفهان و شب نایین) را در اختیار ندارم اما آقای مدیر (اعنی آقا مصطفای عزیز) قطعاً دارند. بدینوسیله و از این تریبون رسماً از ایشان تقاضا میشود اگر صلاح میدانند در اختیارمان قرار دهند!
پنجم و آخر اینکه گوش دادن نوازندگی بعضی سازها یک طرف و تماشای نوازنده هنگام نواختن آن ساز، دو طرف! بنظرم دف از همین سری سازهاست. بهمین خاطر دو ویدیوی نوازندگی زیبای نبیل عزیز در آن شب اصفهان را نیز ذیلاً میگذارم تا خلایق هم مانند بنده محظوظ گردند.
۲۴ نظر:
با سلام و عرض ادب و احترام
مرتضی میگه:
میگویند که حدیثی هست قریب به این مضمون:
المومن مجلسهُ مسجدهُ
یعنی اینکه انسانی که در کیفیت کامل عشق بسر می برد هر جا که حضور دارد سجده گاه اوست و سجده یعنی تسلیم وتسلیم یعنی ماندن با آنچه هست یعنی هر چه هست از اوست ویقین داشتن به اینکه او قادری است حیکم وحکیم تمام افعالش بر اساس حکمت است:
قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ(قرآن)
حالا نظر به این حدیث معلوم میشود مولوی انسانی که در کیفیت کامل عشق بسر می برد را همیشه درون مسجد میداند و تسلیم محض در برابر قادر متعال تا اینکه مسجد بر او خراب می گردد و مسجد و ساجد و مسجود یکی میشود.
به هر حال این هم یک نظر بود از بنده مختصر.
همین!!!
با سلام
و تشکر بابت این سوغات به جا و زیبا .....البته ویدیوها ظاهرا غیرقابل دسترساند ....
اگر میشد به صورتی آپلود شوند بهتر میبود ....
بله، شنیدن موسیقی زنده که با نواختن ساز بگوش میرسد در مقابل صدایی که از اسپیکر سیستم شنیده میشود، در مقایسه، مثل حضور زنده درجنگل و کنار یک آبشار، و یا دیدن تصویری یک بعدی و خاموش از آن منظره میباشد .
ممنون از لطف همه دوستان
سلام
پانویس جان، دستی گلت درد نکنه از گزارش این دو ویدیو خیلی زیبای نبیل عزیز.
جان و جهان! دوش کجا بودهای؟
نی غلطم در دل ما بودهای!!
ممنونم
سلام
خیلی خیلی ممنون برای اینکه فایل ها رو گذاشتین.
و همچنین برای عکس ها.
...
خبرت هست که بی روی تو آرامم نیست؟...
---
خیلی خیلی خیلی تشکر برای فایلی که گذاشته اید. دعا می کردم این کار را بکنید.
دستتان درد نکنه.فقط ای کاش لینک دانلود ویدیوها را میگذاشتید برای ما که در ایران هستیم فیلتر هستند و چیزی نمیبینیم.
جناب پانویس اگر امکان دارد برای ویدئوها هم مثل فایل صوتی لینک دانلود بگذارید. (برای دوستان داخل ایران!) با تشکر
تشکر از شما
چرا ویدیوها مشخص نیستند برای من؟
آیا نکته ای در انتخاب عکس مسجد شیخ لطف الله برای مسجد مهمان کش هست؟!
شما عکسهای یادداشتهایتان را بی دلیل انتخاب نمی کنید...
---
بله!
قربان ویدیوها نامرعی هستن
اگه مثل فایل صوتی لینک مستقیم بگذارید عالی است
دست شما درد نکنه
ضمن سپاس بخاطر فایل صدا خواهشی دارم که فایل ویدیویی ها را هم قابل دریافت کنید
لینکهای مستقیم فایلهای ویدیویی در زیر ویدیوها گذاشته شد. هرچند بعید میدانم با سرعت کم اینترنت در ایران براحتی بتوان آنها را دانلود کرد، چون حجم زیادی دارند.
با سلام و عرض ادب و احترام
مصـطفی گفـت:
خبرت هسـت که بی روی تو آرامـم نیست؟
و مرتضی میگه:
روزها قدرت کار و همه شب خوابم نیست؟
نکته:
راستی جناب پانویس چرا مسجد شیخ لطف الله بدون مناره وگلدسته وحیاط است؟
اگر مایلید این چرایی از دوستان هم وبی هم باشد!
همین!!!
مرتضی عزیز، سئوال جالب شما باعث شد بروم صفحهء ویکیپیدیای مسجد شیخ لطف الله را بخوانم. آنجا علت مناره نداشتن مسجد را اینطور گفته: "این مسجد جهت استفاده همسران شاه عباس بنا شده است و به همین دلیل این بنا فاقد مناره (جهت اذان گفتن) است."
آیا دلیل دیگری اضافه بر این موضوع میدانید؟
سلام
دست شما درد نکند بابت فایل صوتی خیلی خوشحال شدم اما مساجد این نوعی ما بیشتر توریست کش بمعنای واقعی هستند تا نفس کش. بسته به جنس اشتها نفس را چاق و چله تر هم میکند
من دانلود کردم
مرسی
ممنونم
مرتضی عزیز، سئوال جالب شما باعث شد بروم صفحهء ویکیپیدیای مسجد شیخ لطف الله را بخوانم. آنجا علت مناره نداشتن مسجد را اینطور گفته: "این مسجد جهت استفاده همسران شاه عباس بنا شده است و به همین دلیل این بنا فاقد مناره (جهت اذان گفتن) است."
آیا دلیل دیگری اضافه بر این موضوع میدانید؟
با سلام و عرض ادب و احترام
مرتضی میگه:
نه جناب پانویس عزیز دلیل اصلی آن همین امر است که فرمودید مضاف بر اینکه راهروئی زیر زمینی ازکاخ عالی قاپو تا مسجد مذکور احداث شده تا اهل حرم حریم همایونی از آنجا آمد و شد کرده و چشم اغیار به آنها نیافتد و یا تعدادی از آنها کم یا زیاد! نشوند هر چند آمار آنها را خود شاه هم نمی دانسته(که الهی کوفتش بشه).
راستی شان نخوب! انتخاب عکس مسجد مذکور جهت عنوان پست را نفر مودید؟
همین!!!
من گفته بودم مناره نزنن
بحث اذان و اینها هم نبوده حرضت پانویس
این عکس را دیدم در فیسبوکتان هم گذاشته اید و نوشته اید: مسجد شیخ لطف الله که کسی داخل آن نرفت...
بگمانم منظورتان را متوجه شدم از انتخاب این عکس.. اینکه کسی حاضر نیست وارد مسجد مهمانکش شود... مانند آن عاشق لاابالی باشد و...
تشکر.دانلود کردم و بسیار بسیار عالی هستند. دست شما درد نکند.
ارسال یک نظر
» ابتدا نظر یا مطلب خود را نوشته، سپس در قسمت "نظر به عنوان" گزینهٔ " نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب کرده و نام خود (یا نامی مستعار) را بنویسید. سپس بر روی "ارسال نظر" کلیک کنید.
» لطفاً مرتبط با مطلب، نظرتان را بنویسید و اگر سئوال یا پیامی غیرمرتبط با این مطلب دارید، از طریق ایمیل یا صفحهٔ تماس ارسال کنید.